Jdi na obsah Jdi na menu
 


UAZ 452 T-2


-je vozidlo UAZ-452AE se speciálnímy přístroji pozemního navigačního zařízení. Všechny přístroje jsou uvniř vozidla a jízdní vlastnosti nejsou nijak omezovány, závisí jen na řidiči a vlastnostech vozu na co si v terénu troufne. Nedostatkem vozidla byla jeho značná hmotnost, která byla způsobená tím, že vozidlo přepravovalo všechen potřebný materiál pro práci topograficko-geodetického družstva a jeho obsluhu. Tato skutečnost značně znevýhodňovala vozidlo za špatného počasí na mokrém terénu, na sněhu a zledovatělýh silnicích. Zde je nutno podotknout, že v případě jízdy s činným připojovačem se nesměl připojovat přední náhon. Zapnutí předního náhonu je signalizováno kontrolkou. Pokud je nutnost náhon zapnout, obsluha musela vypnout snímač dálky a poté manuálně vzdálenost zanést do počítacího stroje. V případě dlouhé jízdy s vypnutým připojovačem se musel snímat hnací řemen dynama. Vůz byl určen pro práci na bojišti a má zajímavě řešené maskování vozu. Aby nedocházelo k prozrazení vnitřním světlem vozu, jsou na všech oknech zatemňovací roletky. V případě otevření dveří se vniřní světlo automaticky vypnulo a rozsvítilo se světlo modré. Toto přepnutí zabezpečovali koncové spínače na dveřích, které po otevření světla přepínali. Jak účinné maskování v případě boje a nepřátelského průzkumu by bylo nevíme, ale nápad rozhodně oceňujeme. 




Topografický připojovač UAZ-452T

Bojová hmotnost:

2850 kg

Celková délka:

4360 mm

Celková šířka:

2050 mm

Výška:

2285 mm

Maximální rychlost jízdy:

85 km/h

Brodivost:

do 500 mm

Osádka:

Topograficko-geodetické družstvo: celkem 4 osoby složení: velitel družstva, starší operátor,měřič-spojař (slengove gyrokompasník), řidič vozidla

Motor:

Volha M21, zážehový, kapalinou chlazený čtyřválec

Objem:

2445 ccm

Maximální výkon:

54 kW / 72 k

Maximální kroutící moment:

166,7 Nm při 2000 ot./ min.

Palivo:

Benzín

URČENÍ:

  • - k topograficko - geodetickému připojení palebních stanovišť a určení směrníku na požadované body.určení pravoúhlých souřadnic palebných postavení, směrníků orientačních směrů používaných při zamíření děl, minometů a stanovišť prostředků dělostřeleckého průzkumu
  • kontrola geodetického připojení
  • topografické připojení pomocí mapy, úhloměrných a dálkoměrných přístrojů
  • vedení pochodových proudů v noci nebo v terénu se ztíženou orintací po předem určených trasách
  • k zakreslování cest do map
  • ke zjištění a kontrole souřadnic bodů na mapě
  • ke kontrole nařízené pochodové osy
  • k převodu polárních souřadnic na pravoúhé

SPECIÁLNÍ VÝBAVU TVOŘÍ:

  • souřadnicový a směrníkový počítač KP-4 - určuje nepřetržitě a automaticky souřadnice jedoucího vozidla (topopřipojovače) zakresluje projetou pochodovou osu do mapy, lze použít i počítací stroj KP-3
  • gyroskopický ukazatel směru GAK - zjišťuje změny směrníku podélné osy jedoucího topopřipojovače a tyto změny předává do KP-4
  • panoramatický orientační dalekohled VOP - slouží k zjištění čtení na buzolu pro výpočet směrníku podélné osy topopřipojovače a taktéž pro zjištění čtení na orientační body pro výpočet jejích směrníku
  • dělostřelecká busola PAB-2D - je určená k orientaci aparatury ( GAKu ) vozidla do severu kilometrového na výchozím bodu,taktéž se využívá např.k měření vodorovných úhlů,úhlů sklonu terénu,měření vzdálenosti pomoci dálkoměrné výtyčky při topografickém připojování bojových sestav dělostřelectva
  • celá nástavba vozidla je napájená ze sítě vozidla,proto musí motor neustále běžet
  • dálkoměrná vytyčka o výšce 2m - na měření vzdálenosti
  • vytyčka - určuje vzdálenost od 205 m do 1000 m
  • gyroskopický kompas 1G9 - k určení směrníků na orientační body a taktéž určení směrníků na známé trigonometrické body při prácích na připojení vlastního stanoviště u geodetického připojení,má vlastní akumulátor 6ST-60 takže jeho činnost není závislá na topopřipojovači i když se dá připojit na síť vozidla
  • rádiová stanice R-123M - navázaní a udržování spojení s nadřízením
  • dvě mikrotelefonní kukly - pro měřiče-spojaře a velitele družstva
  • dynamo GSK -1500Ž a akumulátor 6ST-60 - napájecí zdroje aparatury
  • síťový filtr SF-1A - vyhlazuje pulsace výstupního napětí dynama
  • snímač ujeté dálky
  • hlavní rozvodná deska CRŠČ s měřícím přístrojem C-4313 - rozděluje a dodává napětí k navigačním přístrojům, osvětlení a větráčku ventilace
  • rentgenometr DP-5A - na průzkum radioaktivního zamoření prostoru
  • infrapřístroj řidiče PNV-57 - jen pro řidiče pro jízdu v noci
  • logaritmické kruhové počítadlo STM, tětivometr, uhloměr AK-3, velitelské pravítko
  • záložní součástky, nářadí, ženijní nářadí, hasicí přístroj, teploměr, lékárna a termoska

DOPLŇUJICÍ VYBAVENÍ VOZIDLA:


  • geodetické souprava (ve výbavě byla-dvou metrová svíticí balalať, teodolit Theo 10,3 kusy stativ, 2 kusy záměrné terčíky a centrovací podložky, brašna s další výbavou)
  • počtářská brašna ( všichni mimo řidiče, v brašně byly topograficko-geodetické tabulky, katalog jasných hvězd, kalkulačka SHARP, sada pravítek ( 3 ), sada barevných tužek versatil ( 7 ), měkká guma,velitelské pravítko, mapový ukazatel pravoúhlých souřadnic )
  • souprava maskovací sítě 6x6 m ( síť a 2 kusy podpěrných prvků )
  • uvedený materiál nepatřil do inventáře vozidla, ale byl evidován u jednotky na knize vz.1 a doplněn se seznamem dočasně do výbavy vozidla